كم نیستند افرادی كه با رژیم‌های مختلف در طی یك دوره زمانی، كاهش وزن قابل توجهی را تجربه كرده‌اند. اما...

آنچه به عنوان یك دغدغه اصلی برای مبتلایان به چاقی مطرح می‌باشد آن است كه پس از مدتی دوباره وزن آنان افزایش مییابد، به‌طوری كه بعضی از مطالعات بازگشت به وزن اولیه را در مدت 3 سال در بیش از 90 درصد رژیم گیرندگان گزارش نموده‌اند
بنابر برخی از مطالعات رژیم‌های پر پروتئین از رژیم‌های پركربوهیدرات در كاهش وزن كوتاه مدت، موثرتر هستند. اما شواهد اندكی دال بر این‌كه كدام رژیم بهتر به حفظ كاهش وزن كمك می‌كنند، در دست است و این‌كه آیا این دو نوع رژیم اثرات متفاوتی بر سلامت قلب دارند یا نه؟

پژوهشی كه اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریكا منتشر گردیده است نشان می‌دهد كه هر دو نوع رژیم پر كربوهیدرات و كم كربوهیدرات،‌بطور یكسان به حفظ وزن كاهش یافته كمك می‌كنند.
در ا
ین مطالعه افرادی كه از طریق محدود كردن كالری دریافتی به مدت 3 ماه كاهش وزن یافته بودند و موفق به حفظ وزن كاهش یافته شده بودند، از رژیم كم كربوهیدرات (یا پر پروتئین) یا رژیم پر كربوهیدرات به مدت یكسال پیروی می‌كردند.

به منظور بررسی تاثیر دو نوع رژیم غذایی، پژوهشگران 141 مرد و زن داوطلب را مورد ارزیابی قرار دادند. این شركت‌كنندگان دوره كاهش وزن خود را با استفاده از رژیمی كه یا 30درصد از كالری آن از پروتئین تامین می‌شد و یا 15 درصد، به پایان رسانده بودند.
محققین به هر دو گروه آموزش داده بودند كه كمتر از 30درصد كل كالری خود را از چربی دریافت نمایند و حتی‌المقدور چربی اشباع كمتری استفاده نمایند. نتایج این مطالعه نشان داد كه شركت كنندگان توانستند در طی مدت 3 ماه، 5/16 كیلوگرم كاهش وزن داشته باشند و در طی یك سال پیگیری، تنها 2 كیلوگرم برگشت وزن داشتند.
فشار خون تمامی شركت‌كنندگان در دوره كاهش وزن، كاهش یافت و نكته قابل توجه آن كه این كاهش فشارخون در استفاده‌كنندگان از رژیم كم كربوهیدرات در میزان پایین‌تری قرار گرفت. البته بررسی تاثیرات این دو رژیم بر فشار خون مطالعات بیشتر را می‌طلبد. اما آنچه مهم است آن كه این مطالعه نشان داد كه افراد چاق و با اضافه وزنی كه به سختی رژیم می‌گیرند، قادر به انجام رژیم غذایی توصیه شده هستند و می‌توانند كاهش وزن خود را تا 12 ماه حفظ نمایند.

نكته عملی:
گرچه متخصصان تغذیه و محافل علمی بین‌المللی معتقدند كه رژیم غذایی پركربوهیدرات بدلیل تطابق با شیوه زندگی طبیعی در طولانی مدت قابل تحمل و عوارض كمتری خواهد داشت ولی نتایج این مطالعه حاكی از آنست كه بویژه در افرادی كه وابستگی شدیدی به مواد قندی دارند رژیم پرپروتئین هم می‌تواند كاهش وزن پایداری را ایجاد نماید. ولی نكته حائز اهمیت آن است كه بدانید كه رژیم پرپروتئین نیاز به مراقبت ویژه متخصصان تغذیه داشته تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی :
 ارزش كربوهيدرات ها در تغذيه ورزشكاران
رابطه ی جالبی بین کربوهیدرات و حالات روحی
درباره رژیم غذایی بدون کربوهیدرات
کاهش وزن با رژیم غذایی پر پروتئین
وعده های غذایی پس از ورزش