از بین بردن نفخ شکم با 25 خوراکی
 یک روز شلواری که چند ماه نپوشیدید را به تن می‌کنید و متوجه می‌شوید که دیگر اندازه نیست. این جاست که سوال پیش می‌آید آیا وزن اضافه کردید یا نفخ کردید؟ از بین بردن نفخ بدون دارو را در این مطلب بخوانید

درمان نفخ بدون دارو و با مواد طبیعی

در واقع احساس نفخ در شکم نیازی به شرمندگی ندارد. با توجه به گزارش انجمن گوارش آمریکا the American Gastroenterological Association از هر 7 نفر تقریبا 1 نفر به سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) مبتلاست – اختلال روده که منجر به درد شکم، نفخ و گاز می شود – ولی گاز تنها مقصر تنگ شدن کمر شلوراتان نسبت به یکی دو روز قبل نیست. احتباس آب و یبوست نیز می توانند باعث بزرگ تر شدن شکمتان شوند. با این حال مهم ترین عامل کوچک تر شدن شکمتان از بین بردن نفخ آن است.

خبر خوب این است که این نوع نفخ ها معمولا به چیزهایی که می خورید مرتبط است و به این معنی است که با چند تغییر ساده می توانید ناراحتی تان را کم کرده و ازین طریق به کاهش وزنتان کمک کنید. در ادامه 25 خوراکی که بهترین کاهش دهنده های نفخ هستند را به شما معرفی می کنیم.

1. از بین بردن نفخ شکم با کیوی

کیوی

اگر مشکل تنبلی روده دارید به گفته محققان میوه کیوی به خاطر محتوای فیبر بالایی که دارد ممکن است این مشکل را حل کند. مطالعه ای که محققان در آسیا و اقیانوسیه انجام دادند نشان داد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که در مدت چهار هفته روزانه 2 عدد کیوی خورده بودند یبوست کمتری داشته و علایم کلی IBS در آن ها کاهش پیدا کرده بود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش کلسترول خون با کیوی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهمراه غذاهای گوشتی کیوی میل کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اثرات کیوی بر سلامتی و پیشگیری از سرطان 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه در مورد پوست کیوی نمی دانید


2. از بین بردن نفخ شکم با چای نعنا

چای نعناع

در طول قرن ها نعنا را برای کمک به هضم غذا و رفع مشکلات معده مصرف می کرده اند و در حال حاضر تحقیقات زیادی در این زمینه روی نعنا در حال انجام است. مطالعه ای که اخیرا روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام شد با مصرف مکمل روغن نعنا به مدت چهار هفته علایم بیماری را در آن ها به نصف کاهش داد – محققان نتیجه گرفتند که نعنا خاصیت ضد درد در روده بزرگ ایفا می کند که باعث آرام شدن التهاب دستگاه گوارش می گردد و بهتر است بدانید که عطر نعنا به عنوان بک مهار کننده ملایم اشتها عمل می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص نعنا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای کاهش وزن و چربی سوزی به این 22 چای نیاز دارید!


3. از بین بردن نفخ شکم با زردچوبه

زردچوبه

این ادویه نارنجی یکی از معروفترین ادویه های شناخته شده در هند است ولی بهتر است بدانید که باعث آرام شدن ناراحتی معده می شود. محققان دریافتند که خواص ضدالتهابی این ادویه نارنجی روشن به خاطر وجود کورکومین curcumin (جزء فعال ادویه زردچوبه است و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد و یک آنتی اکسیدان قوی است.) در آن است. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل کورکومین 500 میلی گرمی، 4 بار در روز ، دو برابر نسبت به دارونما در رفع سوء هاضمه موثر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : معجزه ای به نام زردچوبه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص زردچوبه با دو عمل نادرست از بین می رود؟!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زردچوبه و کمک به درمان سه بیماری!


4. از بین بردن نفخ شکم با موز

موز

نفخ دارید؟ موز بخورید. محققان می گویند که این میوه منبع خوبی از فیبر پری بیوتیک prebiotic است که به تغذیه باکتریهای خوب روده و بهبود عملکرد گوارش کمک می کند. مطالعه ای که در مجله Anaerobe منتشر شد عنوان کرده بود زنانی که در مدت 60 روز به عنوان میان وعده روزانه 2 عدد موز می خورده اند سطح باکتری های خوبشان افزایش پیدا کرده و نفخ شان 50 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این موز مقدار زیادی پتاسیم دارد که وجود سدیم در رژیم غذایی را جبران می کند. یکی از علل معمول احتباس آب در اندام ها وجود سدیم اضافه در رژیم غذایی است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 خاصیت فوق العاده موز، از لاغری تا ضد سرطان بودن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این علائم می گویند شما به موز حساسیت دارید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان بی خوابی با چای موز و دارچین, موثرتر از قرص خواب+طرز تهیه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : موز سبز بهتر است یا رسیده ؟!



5. از بین بردن نفخ شکم با گشنیز

گشنیز

به جای رنگ های خوراکی از گشنیز به عنوان چاشنی برای طعم در کردن غذایتان استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که روغن گرفته شده از این گیاه ( به طور خاص حاوی لینالول linalool و استات گرانیل  geranyl acetate که گشنیز بوی معطرش را مدیون این 2 ترکیب است) دقیقا مانند داروهای شل کننده دستگاه گوارش عمل کرده و بیش فعالی روده را کاهش می دهد. مطالعه ای که در مجله بیماری های گوارشی منتشر شده نشان داد بیماران مبتلا به IBS با مصرف مکمل گشنیز، علایم بیماری شان تا حدودی بهبود پیدا کرده بود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با خواص شگفت‌انگیز گشنیز آشنا شوید


6. از بین بردن نفخ شکم با کفیر kefir

کفیر

کفیر یک کلمه ترکی است که ریشه آن از کلمه " کیف keif " گرفته شده است که به معنی " احساس خوب " است و نشان می دهد که این محصول لبنی خاورمیانه احساس خوبی به شما می دهد.کفیر شبیه به دوغ ولی با مزه ای تند و تیز و مانند ماست حاوی لاکتاز است، آنزیمی که موجب شکته شدن لاکتوز، قند قالب در شیر می شود که برای افراد زیادی مشکلاتی در شکم بوجود می آورد. مطالعه ای که توسط دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد نشان داد که نوشیدن کفیر باعث کاهش علایم هضم لاکتوز از جمله: نفخ، درد معده و گاز تا 70 درصد می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد لبنی کفیر و مهمترین فواید کفیر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با غذایمان چه چاشنی بخوریم، دوغ ؟ نوشابه ؟ کفیر


7. از بین بردن نفخ شکم با زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل هزاران سال است که برای از بین بردن حالت تهوع و کمک به هضم غذا مورد استفاده قرار می گیرد. حتی می توانید در متون پزشکی چینی در چهار قرن قبل از میلاد اشاره هایی از زنجبیل پیدا کنید! محققان در سال 2014 دریافتند که زنجبیل به عنوان یک شل کننده عضلات، اجازه می دهد تا بدن به راحتی گاز احتباس شده در خود را خارج کند. شما می توانید زنجبیل را در شکل های مختلف استفاده کنید هر چند زنجبیل تازه از نظر محتوای جینجرول gingerol غنی تر است – ترکیبی که عامل خواص درمانی زنجبیل است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش های متنوع افزودن زنجبیل به برنامه غذایی + توصیه های مهم

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زنجبیل در طب سنتی


8. از بین بردن نفخ شکم با طالبی Melon

طالبی

اگر به عنوان میان وعده یک برش ملون قندک (طالبی) انتخاب کرده اید که مثل عسل شیرین است بهتر است بدانید که محققان دریافته اند که ماده ای به نام کوکیومیس ملو Cucumis melo در تیل یا خربزه قندک وجود دارد که دارای خواص مدر (ادرار آور) قابل توجهی است و می تواند در درمان اِدِم (ورم ) مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که این میوه کمک می کند آب اضافی از سیستم بدن شما دفع شود، سطح پتاسیم را بالا برده و جایگزین طبیعی الکترولیت بدن (اختلالات آب و الکترولیت)است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص طالبی


9. از بین بردن نفخ شکم با کیمچی

کیمچی

کلم رنده شده، ترشی و تمچه tempeh (نوعی خوراک اندونزیایی است که از سویای تخمیر شده تهیه می شود) – این خوراکی خوشمزه کره ای نمونه ای دیگر از خوراکی های تخمیر شده (یا غذاهای زنده مانند ترشیجات) سرشار از پروبیوتیک برای تقویت دستگاه گوارش است زیرا تقویت باکتریهای روده نفخ را کاهش می دهد.


10. پرک جو دوسر

جو پرک

معمولا ما در مورد خواص جو دوسر در سیر نگه داشتن و کاهش کلسترول صحبت می کنیم که به خاطر فیبر بالا در آن است. آنچه کمتر در موردش صحبت شده خاصیت مدر (ادرار آور) بودن جو دوسر بر روی بدن و اثر آن در کاهش نفخ ناراحت کننده آن است. بلغور جو دو سر، ویتامین B فوق العاده داشته و حاوی پتاسیم بالاست که باعث می شود یک ادرار آور طبیعی باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص نان دو سر جو


11. از بین بردن نفخ شکم با آب

نوشیدن آب

وزن اضافه بدنتان دور شکمتان جمع شده؟ آب بیشتری بنوشید! شاید عجیب به نظر برسد ولی نوشیدن آب در واقع کمک می کند که بدن خود را از مایعات اضافه خلاص کند. اگر محیط بدنتان به اندازه کافی مرطوب نباشد، آب را در خود نگه می دارد. نوشیدن آب شاید خوشایند نباشد ولی اضافه کردن کمی لیموترش به آن، هم نوشیدنش را لذت بخش تر خواهد کرد و هم خاصیت مدر (ادرار آور) آن را افزایش خواهد داد. گاهی هم میتوانید آب گرم و زنجبیل بنوشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نوشیدن آب در صبح ناشتا این 7 فایده را برای شما دارد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 14 خاصیت شگفت انگیز آب برای بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی باید از نوشیدن آب پرهیز کنید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا می دانید چرا وقتی استرس دارید باید آب بنوشید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا باید صبح ها آب گرم با لیمو ترش بخوریم؟


12. از بین بردن نفخ شکم با سرکه سیب 

سرکه سیب

 بهتر است بدانید که برای خلاص شدن بدنتان از مایعات غیر ضروری جمع شده در آن، موثر است. فقط کافیست آن را به آب اضافه کرده و بنوشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نوشیدن سرکه سیب پیش از غذا واقعا ولع خوردن را کاهش می دهد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : همه چیز در مورد رژیم سرکه سیب 


13. از بین بردن نفخ شکم با مارچوبه

مارچوبه

مارچوبه بوی عجیبی به ادرار شما می دهد ولی مساله مهم تر این است که باعث ادرار بیشتر می شود. مارچوبه یک سبزی بسیار مغذی است که اتفاقا خاصیت مدر (ادرار آور) بودن هم دارد. ( بوی خاصی که مارچوبه به ادرار می دهد به علت اسید موجود در آن و واکنشی است که ایجاد می کند.)


14. از بین بردن نفخ شکم با سیر

سیر

تنها خون آشام ها نیستند که از سیر فراری اند. این ماده خوراکی در هر شکلی که باشد با وجود بوی ناخوشایندی که دارد، ادرار آور است چه به صورت کامل، چه پودر و چه قرص آن. ولی برای استفاده از مزایای سیر نیازی نیست که حبه حبه آن را پشت سر هم بخورید. همان مقداری که به طور منظم در پخت و پز استفاده می کنید به اندازه کافی در کاهش ورم شکمتان موثر خواهد بود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سیر تازه بخوریم یا موسیر؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سیر را خام بخوریم یا پخته؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قورت دادن سیر درسته فایده دارد یا نه؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص غذایی و دارویی سیر


15. از بین بردن نفخ شکم با خیار

 خیار

خیار عمدتا از آب تشکیل شده. به همین دلیل همیشه بخشی از دستورهای سم زدایی است. خیار سیستم ادراری را تقویت می کند و به بیماران دیابتی کمک می نماید، باعث کاهش وزن شده و حتی برای سرطان هم کاربرد دارد. چرا ؟ خب خیار حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن است که به حفظ عملکرد بهتر آن کمک می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص فوق العاده خیار برای سلامتی شما

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ته تلخ خیار را حتما بخورید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هرگز خیار را با پوست نخورید, زیرا...


16. از بین بردن نفخ شکم با دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان

آیا چیزی برای جویدن می خواهید؟ آدامس خود را با دانه های آفتابگردان غنی از مواد مغذی جایگزین کنید. هنگامی که آدامس می جوید همراه با آن هوا را می بلعید، این هوا در دستگاه گوارش به دام افتاده و باعث فشار نفخ و بزرگ شدن شکم می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص تخمه افتاب گردان 


17. از بین بردن نفخ شکم با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

برای دیدن تاثیر از بین بردن نفخ گوجه فرنگی بهتر است آن را به صورت خام بخورید یا آن را پوره کرده و آبش را مصرف نمایید. برای افزایش اثر مدر (ادرار آور) و بهبود عطر و طعم آن می توانید آب هویج یا هندوانه به آن اضافه کنید. گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان لیکوپن (عامل رنگ قرمز گوجه فرنگی)است و یکی از سالم ترین خوراکی هایی است که می توانید مصرف کنید. در مطالعات مختلف مشخص شده است که گوجه فرنگی برای مقابله با سرطان و پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : گوجه فرنگی معمولی یا گوجه گیلاسی؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی کنسروی، کدام بهتر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : معجزه رب گوجه فرنگی در سلامت آقایان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر گوجه فرنگی بر علائم یائسگی


18. از بین بردن نفخ شکم با آب انار

آب انار

اگر به دنبال دلیل کافی برای نوشیدن آب انار هستید بهتر است بدانیدکه آب انار برای درمان عفونت ادراری مفید است و علت آن هم اثر مدر (ادرار آور) بودن آن است. از ویژگی های خوب آب کرن بری بالا بودن سطح پتاسیم آن است که باعث جلوگیری از حبس آب در بدن (که به دلیل بالا رفتن سدیم اتفاق می افتد) می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص انار

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص انار| انار را با پیه آن بخورید!


19. از بین بردن نفخ شکم با کلم برگ

کلم

کلم سرشار از ویتامین C است. کلم یک دیورتیک ( ادرار آور ) شگفت انگیز است. یک راه عالی برای از بین بردن مشکل نفخ، درست کردن سوپ کلم است. این کار مستلزم خرد کردن و ریز کردن کلم برای مصرف راحت تر آن است سپس کلم را بپزید تا کاملا نرم شود. ترفندی که باید به کار ببرید این است که نمک زیادی استفاده نکنید. سدیم اضافه اثر دیورتیک را کاهش می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص کلم برگ


20. از بین بردن نفخ شکم با هویج

هویج

آب هویج بگیرید، کبابی شان کنید، به سالاد یا انواع میان وعده های کودکتان اضافه اش کنید – مهم نیست چطور برش شان می زنید، هویج یک دیورتیک (ادرار آور) طبیعی و ایده ای خوب برای رسیدن به هدفتان در باریک شدن شکم و کمرتان است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص هویج

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا آب هویج را با بستنی می خوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : باور غلط در مورد آب هویج


21. از بین بردن نفخ شکم با کنگر فرنگی

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی ( آرتیشو Artichokes ) می تواند اثر دیورتیک (ادرار آور) قدرتمندی داشته باشد و در برخی موارد با اثرات دارویی رقابت کند، اما نه همیشه. کنگر فرنگی برای دستگاه گوارش هم خوب است و به طور مضاعف با نفخ مقابله می کند. همچنین غنی از ویتامین و مواد معدنی است بنابراین هنگامی که به خلاص شدن از مایعات اضافی بدنتان به شما کمک می کند در حال تقویت بدن و بهینه سازی عملکردهای آن است.


22. از بین بردن نفخ شکم با پاپایا یا انبه هندی

پاپایا

پاپایا یا پاپایه (نام علمی: Carica papaya)؛ میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای از جمله هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود.

آنزیم پاپاین papain، به شکستن پروتئین ها در دستگاه گوارش کمک می کند که باعث آسان تر شدن هضم شده و در نتیجه کمتر مستعد ابتلا به نفخ می شوید. این میوه گرمسیری دارای خواص ضد التهابی هم بوده و فیبر بالایی دارد که برای پیشگیری از ایجاد نفخ زائد در بدنتان تاثیر فوق العاده ای دارد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص پاپایا(انبه هندی)


23. از بین بردن نفخ شکم با رازیانه 

رازیانه

دانه رازیانه حاوی ترکیبی است که اسپاسم های دستگاه گوارش را آرم می کند و سبب می شود گاز به راحتی از آن عبور کرده و جلوی نفخ را می گیرد. دانه های رازیانه را مستقیم بجوید یا در پایان وعده غذاییتان چای رازیانه میل نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص رازیانه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاکسازی رحم و درمان مشکلات قاعدگی با گیاه رازیانه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید رازیانه: فعال کردن مغز،افزایش اشتها


24. از بین بردن نفخ شکم با آناناس

آناناس

آناناس حاوی پتاسیم است – بخش مهمی از هر رژیم غذایی ضد نفخ – البته دارای بروملین bromelain هم هست. بروملین آنزیمی است که در هضم پروتئین ها کمک می کند. بیشتر بروملین آناناس در ساقه آن است که به خوشمزگی گوشت آن نیست ولی می توانید با میوه اش میکس نموده یا آبش را بگیرید و ساقه ضد نفخ و میوه شیرینش را با هم میل نمایید.


25. از بین بردن نفخ شکم با برنج

برنج

بر اساس گزارش کالج آمریکایی گوارش، برنج و آرد برنج جایگزین خوبی برای نشاسته هایی از قبیل گندم، جو، ذرت و سیب زمینی هستند. چرا؟ از آنجا که برنج در روده کوچک هضم می شود دارای پتانسیل کمتری برای ایجاد گازهای ناخوشایند و ناراحت کننده در روده است.


بیشتر بدانید : چرا گاز معده بدبو می شود؟

بیشتر بدانید : مهم ترین علل نفخ کردن چیست؟

بیشتر بدانید : چرا همیشه نفخ می کنم؟ + درمان

بیشتر بدانید : علت نفخ شما شاید مصرف این میوه ها و سبزیجات باشد

بیشتر بدانید :  علت نفخ شما خطرناک است، اگر همراه نفخ این علائم را هم دارید


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ