سالم ترین نوع شیر, مدت دار یا سنتی؟ شیر مدت دار مواد نگهدارنده دارد؟
بسیاری از مردم تصور می کنند که شیرهای مدت دار با بسته بندی پاکتی دارای حجم بالایی از مواد نگهدارنده هستند. پس از مصرف آنها صرفنظر می کنند

آیا شیرهای مدت دار و فرادما مواد نگهدارنده دارند؟

واقعیت امر آن است که شیرهای با مدت ماندگاری بالا یا فرادما به وسیله مواد نگهدارنده، مدت ماندگاریشان بالا نمی رود. اصلا این شیرها فاقد هیچگونه مواد نگهدارنده می باشند.

به نقل از خانم کتایون باقری عضو هیات رئیسه گروه رژیم شناسان انجمن تغذیه ایران، شیر فرادما از طریق حرارت بالای ۱۳۵درجه سانتیگراد در کمتر از چند دقیقه استرلیزه می شود، به همین دلیل کلیه میکروب های موجود در شیر به سرعت از بین می روند. از سوی دیگر این گونه شیرها در بسته های تتراپک (بسته بندی های چهارلایه) بسته بندی می شوند. این بسته بندی ها باعث می شوند تا هیچگونه میکروبی نتواند به راحتی وارد شیر شود. این هم دلیل اصلی قرار گرفتن شیرهای فرادما در خارج از یخچال می باشد، چون که هیچگونه عامل مخربی در داخل شیر وجود ندارد. در ضمن ادعای کارخانجات شیر آن است که شیرهای فرادما با ماندگاری بالا را از مرغوبترین شیرهای موجود در کارخانه تهیه می کنند.

بیشتر بدانید : شیر را با چی بخوریم بهتر است؟ + بهترین زمان خوردن شیر

بیشتر بدانید : لبنیات سنتی سالم ترند یا صنعتی

بیشتر بدانید : باورهای نادرست در مورد شیر و لبنیات که باید فراموش شوند

شیرفرادما از مرغوبترین انواع شیرها

شیرفرادما از مرغوبترین انواع شیرها

علت مفید بودن شیرهای فرادما و با مدت ماندگاری بالا

بر اساس نظر این متخصص تغذیه، شیرهای مدت دار و فرادما از جمله سالمترین و مرغوبترین انواع شیرها هستند که فاقد هیچگونه مواد نگهدارنده می باشند. البته نکته مهمی که خانم باقری در مورد این نوع شیرها متذکر شدند، آن بود که شیر فرادما پس از باز شدن درب آن حتما باید در یخچال نگهداری شود و در کمتر از چند روز مصرف شود، چون که در صورت قرار گرفتن در محیط بیرون با درب باز سریعا فاسد می شود. این هم دلیل دیگری بر این ادعا که شیر مدت دار و فرادما فاقد مواد نگهدارنده می باشد، چون در محیط باز به سرعت فاسد می شود.


بیشتر بدانید : روش تشخیص ناخالصی در شیر و شیرهای آلوده

بیشتر بدانید : مقدار شیر و لبنیات مورد نیاز بدن کودکان چقدر است؟


تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ