چاقی گلوتن چیست؟ + چند نکته مهم در مورد گلوتن
چاقی گلوتن چیست؟ اکثر مردم تصور می کنند مصرف گلوتن باعث چاقی می شود، اما این تصور نادرست است. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با گلوتن اشاره می کنیم

چاقی گلوتن و نکاتی مهم در رابطه با گلوتن

همه ما آموزش دیده ایم که چربی و قند باعث چاق شدن مان می شود که البته نگرانی ما در مورد قند درست است، اما آیا گلوتن به تنهایی می تواند باعث چاقی و افزایش وزن ما شود یا جلوی کاهش وزن ما را بگیرد؟ مطمئنا تصور شما این است که گلوتن باعث چاقی می شود.

بیشتر بدانید : 3 علائم حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک

بیشتر بدانید : این علائم نشان می دهند شما به نان حساسیت دارید!

غذاهای حاوی گلوتن به طور طبیعی مقدار زیادی کربوهیدرات دارند که اکثر مردم نیازی به خوردن این نوع کربوهیدرات ندارند. این افراد بهتر است این نوع کربوهیدرات را از سبزیجات و غلات بدون گلوتن دریافت کنند. دیگر غلات بدون گلوتن مانند برنج و ذرت، نیز حاوی کربوهیدرات بالایی هستند که به اندازه غلات حاوی گلوتن چاق کننده نیستند.

کالری یا میزان کربوهیدرات رژیم غذایی عوامل مهمی نیستند، در واقع آنچه مهم است نوع مولکول های موجود در کربوهیدرات ها و چگونگی تاثیر آنها بر روی ژن های شماست که باعث شروع چاقی می شوند. اگر دچار عدم تحمل گلوتن باشید، گلوتن می تواند ژن های چربی را در شما فعال کند.

در مورد گندم باید گفته شود مقدار گندمی که می خوریم تنها مسئله مهم نیست، بلکه ترکیبات پنهان گندم مهم تر هستند که باعث افزایش وزن و التهاب می شوند. گندمی که امروزه مصرف می کنیم با گندمی که اجداد ما در 100 سال پیش مصرف می کردند، متفاوت است، بنابراین تاثیرات آن نیز متفاوت خواهد بود.

در ادامه به پنج نکته مهم در مورد گلوتن اشاره می کنیم که همه شما لازم است بدانید.


1.  پروتئین است که باعث بروز مشکل می شود
انواع نان

گلوتن پروتئین مهمی است که در برخی غلات یافت می شود. این پروتئین در تمام انواع گندم ها و همچنین در جو و چاودار یافت می شود.
اما گلوتن در برخی مواد غذایی غیر قابل انتظار هم وجود دارد، مانند برخی انواع شکلات ها، گوشت گاو، سس سویا، ویتامین ها و حتی برخی از انواع خمیر دندان ها.

گلوتن با پروتئین موجود در دیگر غلات (مانند برنج) و گوشت (مانند استیک) متفاوت است و هضم کامل آنها برای انسان سخت است. این نوع گلوتن می تواند باعث بیماری برخی افراد شود، اما بر روی همه این تاثیر را ندارد.


2. نیاز نیست به طور کامل از مصرف گلوتن اجتناب کنید

برای برخی افراد – حدود یک درصد جمعیت مردم – گلوتن می تواند تبدیل به یک مشکل بزرگ و یا حتی منجر به مرگ شود. این افراد دچار بیماری سلیاک celiac هستند.

مبتلایان به سلیاک آنچنان به گلوتن حساس هستند که مقدار خیلی کم گلوتن – حتی ذره ای از آن – می تواند منجر به بیماری شدید شود. از آنجایی که گلوتن در افراد مبتلا به بیماری سلیاک به دیواره داخلی روده کوچک آسیب می زند، بنابراین مصرف آن می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد از جمله اسهال مزمن و گرفتگی عضلات شکم، پوکی استخوان و یا حتی بروز برخی سرطان ها شود.

اگر شما هم در بین این یک درصد هستید، لازم است یک رژیم غذایی کاملا بدون گلوتن انتخاب کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت، علامت و درمان سلیاک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟


3. شاید لازم باشد مصرف گلوتن را به طور موقت قطع کنید

طی 50 سال گذشته مصرف گلوتن در بین انسان ها افزایش چشمگیری داشته است و تاثیر گلوتن را بر زندگی و سلامت خود به طور واضح مشاهده می کنیم.

در این شرایط اخیرا مشخص شده افرادی هستند که از حساسیت به گلوتن رنج می برند. مبتلایان به حساسیت به گلوتن، پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن دچار علائم ناخوشایندی می شوند که عبارتند از: درد معده، نفخ، سوزش سر دل، درد مفاصل، سردرد، بثورات پوستی، خستگی شدید، بی خوابی و مغز مه آلود. گرچه بسیاری از این علائم شبیه به علائم بیماری سلیاک هستند، اما حساسیت به گلوتن با بیماری سلیاک بسیار متفاوت است. اگر به گلوتن حساسیت دارید، شاید لازم نباشد گلوتن را به طور کامل کنار بگذارید.

در این شرایط بهتر است به مدت چند هفته گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و سپس به تدریج مصرف دوباره آن را شروع کنید تا بدن به مصرف گلوتن سازگار شود. پس از شروع تدریجی مصرف گلوتن میزان مناسب بدن خود را مشخص کنید.


4.  رژیم غذایی بدون گلوتن باعث چاقی می شود
انواع نان

افرادی که برای کاهش وزن گلوتن را کنار می گذارند، بالعکس با افزایش وزن روبه رو می شوند. علت بروز این مسئله این است که محصولاتی که فاقد گلوتن هستند معمولا حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع شده، قند و سدیم هستند و همچنین پر شده با ترکیبات تصفیه شده با گلیسمی بالا هستند، مانند آرد برنج سفید یا پر کننده های نشاسته ای مانند سیب زمینی که تمام این موارد می توانند بر روی قند خون تاثیر بگذارند و اشتهای شما را افزایش دهند.

با مصرف غذاهای فاقد گلوتن طبیعی مانند میوه ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی، ماهی، گوشت پرندگان، برخی غلات کامل مانند برنج قهوه ای و چاودار، رژیم غذایی بدون چربی یا کم چرب، آجیل ها و دانه ها، لوبیا و سایر حبوبات و چربی های سالم مانند روغن زیتون بهتر می توانید چربی های خود را از بین ببرید.

بیشتر بدانید : رازهایی راجع به روغن زیتون!!

5.  گلوتن چیز ترسناکی نیست

توصیه می شود که آگاهی خود را نسبت به گلوتن افزایش دهید و نه اینکه از آن بترسید. لازم است میزان حساسیت خود به گلوتن و مقدار مناسب مصرف گلوتن را برای بدن خود مشخص کنید.

برخی ورزشکاران پس از حذف گلوتن از زندگی خود در ورزش موفقیت های بیشری کسب کرده اند، از طرفی دیگر برخی افراد که معمولا صبح ها با دل درد، سردرد، درد مفاصل و خستگی از خواب بیدار می شوند، مدتی بعد از توجه به مصرف گلوتن و افزایش تدریجی آن بهبود پیدا کردند.

و کلام آخر اینکه حساسیت به گلوتن به معنای لزوم حذف گلوتن از رژیم غذایی نیست. حذف کامل گلوتن تنها برای کسانی مهم است که به بیماری سلیاک مبتلا هستند. به علاوه حذف گلوتن بسیار سخت و پر هزینه خواهد بود.


بیشتر بدانید : رژیم های فاقد گلوتن به این دلایل رد می شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد غذایی بدون گلوتن و پاسخ به 32 پرسش کوتاه




تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ