مصرف قند زیاد با بدن شما چه می کند؟
خوردن شیرینی و خوراکی های شیرین یکی از مهم ترین عواملی است که آسیب های زیادی به بدن می زند و در عین حال بسیاری از افراد عادت به خوردن شیرینی زیاد دارند، در ادامه به مهم ترین آسیب های ناشی از مصرف شیرینی و قند زیاد اشاره می شود

 خطرات خوردن شیرینی زیاد

شکر شیرین است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند تاثیرات تلخی بر سلامت شما بگذارد. همه خوراکی ها مانند میوه ها، سبزی ها، لبنیات و غلات دارای قند طبیعی هستند. بدن کربوهیدرات را به آهستگی هضم کرده و در نتیجه انرژی سلول ها به طور مداوم تامین می شود. از طرف دیگر قند افزوده شده در غذاها و نوشیدنی های مختلف موجود است و بدن به قند افزوده شده زیادی احتیاج ندارد.


مقدار مناسب مصرف قند چقدر است؟
زن و مرد خوشحال

به گفته سازمان قلب امریکا، حداکثر میزان قند مصرفی به این صورت است : برای زنان حداکثر 6 قاشق چایخوری معادل 25 گرم و برای مردان 9 قاشق چایخوری معادل 36 گرم. اما متاسفانه اکثر افراد بیشتر از این میزان توصیه شده قند مصرف می کنند.


آسیب قند : افزایش وزن
وزن کردن,ترازو

نوشیدنی های قندی منبعی از قندهای افزوده شده محسوب می شوند. اگر هر روز نوشابه می نوشید و به میزان دریافت کالری خود توجهی نمی کنید، طی 3 سال حداقل 7 کیلو سنگین تر خواهید شد. افزایش وزن منجر به بروز مشکلاتی مانند دیابت و برخی سرطان ها می شود.


مصرف قند زیاد و بیماری قلبی
قلب,بیماری قلبی

بررسی ها نشان داده اند که مصرف قند بیشتر از حد توصیه شده خطر بروز بیماری قلبی را در افراد افزایش می دهد و احتمال اینکه این افراد بر اثر بیماری قلبی از دنیا بروند دو برابر خواهد شد. علت این عارضه مشخص نیست، اما احتمالا قند اضافه فشار خون را بالا برده یا چربی بیشتری وارد جریان خون می کند. هر دو عواملی هستند که باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا بیماری های قلبی می شوند.


دیابت
دیابت,گرفتن قند خون

نوشیدنی های قندی می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. علت بروز این مشکل این است که زمانی که قند در داخل خون باقی می ماند، بدن واکنش نشان داده و هورمون انسولین کمتری تولید می کند. انسولین غذایی را که می خورید به انرژی تبدیل می کند. یا ممکن است انسولین به درستی کار نکند. اگر دچار اضافه وزن باشید، کم کردن حتی 4 تا 7 کیلو از وزن هم می تواند قند خون را کنترل کند.

بیشتر بدانید : تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در چیست؟ + علائم دیابت

فشار خون بالا
فشار خون بالا

معمولا نمک عامل بروز فشار خون بالا محسوب می شود، اما برخی تحقیقات نشان داده اند نقش قند در بالا بردن فشار خون نگران کننده تر است. محققان معتقدند نقش قند در بالا بردن فشار خون به این صورت است که قند سطح انسولیین در بدن را به میزان زیادی افزایش می دهد. انسولین انعطاف پذیری رگ های خونی را کاهش داده و باعث می شود کلیه های شما آب و سدیم بیشتری در خود نگه دارند.

بیشتر بدانید : فشارخون را بدون دارو می توان کاهش داد؟

کلسترول بالا
آزمایش خون,نتیجه آزمایش خون

بدون در نظر گرفتن تاثیر مصرف قند زیاد بر روی وزن، وجود قند زیاد در رژیم غذایی برای قلب نیز ضرر دارد. مصرف قند زیاد منجر به بروز مشکلات زیر می شود:

  • کلسترول بد خون یا LDL را افزایش داده و کلسترول خوب خون یا HDL راا کاهش می دهد.

  • چربی خون به نام تری گلیسرید را افزایش داده و کار آنزیم تجزیه کننده تری گلیسرید را مختل می کند.

بیشتر بدانید : کلسترول خوب، کلسترول بد!؟

آسیب کبدی
آسیب کبدی,کبد

اکثر غذاهای آماده، میان وعده ها و نوشیدنی ها با فروکتوز شیرین شده اند. فر.کتوز قند ساده ای است که از میوه ها و برخی سبزیجات مانند ذرت به دست می آید. کبد این قند ر به چربی تبدیل می کند. اگر به طور منظم فروکتوز وارد بدن خود کنید، قطرات کوچک چربی در کبد تجمع می کنند. این عارضه کبد چرب غیر الکلی نامیده می شود. اگر رژیم غذایی خود را زودتر تغییر دهید می توانید مانع بروز این مشکل شوید. اما التهاب و زخم ناشی از کبد چرب غیر الکلی به مرور به کبد آسیب می زند.


پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان,سوراخ شدن دندان

می دانید که قند باعث پوسیدگی دندان ها می شود. قند باکتری هایی را در دهان تغذیه می کند که اسیدی از خود به جای می گذارند و باعث از بین رفتن مینای دندان می شوند. نوشیدنی های قندی، میوهه های خشک، آب نبات و شکلات از جمله رایج ترین عواملی هستند که باعث پوسیدگی دندان می شوند.

آب نبات های ترش یکی از بدترین عواملی هستند که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. این آب نبات ها به اندازه اسید باتری داری خاصیت اسیدی هستند. بعد از خوردن بیسکویت دهان خود را بشویید یا برای خنثی کردن حالت اسیدی دهان، مقداری شیر بنوشید.


بی خوابی بر اثر مصرف قند زیاد
خواب آلود,زن خواب آلود

قند زیاد در طول روز بر روی سطح قند خون تاثیر گذاشته و سطح انرژی شما را نیز مختل می کند. ممکن است در طول روز در محل کار یا مدرسه سعی کنید بیدار بمانید. بعد از ظهر خوردن یک بستنی یا مقداری کلوچه مجددا قند زیادی وارد بدن می کند که باعث بیخوابی شبانه می شود. به علاوه مصرف قند زیاد دوره خواب عمیق را نیز کاهش می دهد، بنابراین بعد از بیدار شدن سرحال نیستید.


بیش فعالی بر اثر مصرف قند زیاد
عکس مرد در حال بازی کردن با موبایل

این اعتقاد در بین اکثر مردم وجود دارد که مصرف قند علائم بیش فعالی را بدتر می کند. اما ارتباط بین این دو ثابت نشده است. بررسی های زیادی این عقیده را رد کرده اند که قند باعث بروز بیش فعالی یا بدتر شدن آن می شود. محققان هنوز علت دقیق بروز بیش فعالی را نمی دانند، اما مطمئنا ژنتیک نقش مهمی در بروز آن دارد.


مشکلات خلقی و قند زیاد
پنجره,ازپنجره بیرون را نگاه کردن

احساس ناامیدی و ناراحتی می کنید؟ خوردن شیرینی می تواند یکی از علل بروز این حالت باشد. بسیاری از تحقیقات ننوعی ارتباط بین مصرف قند و بروز مشکلات روحی یافته اند. یکی از آخرین تحقیقات نشان داد مردانی که بیشتر از 66 گرم قند در روز مصرف می کنند – تقریبا دو برابر مقدار توصیه شده – در مقایسه با مردانی که کمتر از 40 گرم قند مصرف می کند، 23 درصد بیشتر دچار اضطراب یا افسردگی هستند.

قند زیاد از طریق التهاب در مغز، که در افراد مبتلا به افسردگی رایج است، باعث بدتر شدن افسردگی می شود.


قند زیاد و نقرس
نقرس

همه می دانید که با خوردن زیاد گوشت قرمز به این آرتریت دردناک مبتلا می شوید. مصرف زیاد فروکتوز هم باعث بروز همین مشکل می شود. زمانی که بدن فروکتوز را تجزیه می کند، ماده شیمیایی به نام purine آزاد می شود که منجر به تجمع اسید اوریک در خون می شود که به نوبه خود منجر به بروز کریستال های سخت در انگشت بزرگ پا، زانو و سایر مفاصل می شود.


سنگ کلیه ناشی از مصرف قند زیاد
کلیه,سنگ کلیه

زمانی که مواد شیمیایی در ادرار شما به کریستال های جامد تبدیل شود، دچار سنگ کلیه می شوید. بدن بدون درد زیاد بعضی سنگ کلیه ها را دفع می کند. بعضی دیگر از سنگ کلیه ها در کلیه یا سایر بخش های خروجی ادرار گیر می افتند. مصرف فروکتوز زیاد خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد.


قند زیاد و پیر شدن پوست
چروک شدن پوست

نوشیدنی های قندی سن بیولوژیک شما را افزایش می دهد. DNA با نام تلومورها telomeres انتهای کروموزوم های شما ر می پوشانند تا در مقابل آسیب از آنها محافظت کنند. هر چه این تلومورها بلندتر باشند، بهتر است. تلومورهای کوچک با بروز بیماری های ناشی از افزایش سن، مانند دیابت، در ارتباط هستند.

پژوهشی که در این زمینه انجام شد نشان داد افرادی که روزانه نوشابه مصرف می کنند، دارای تلومورهای کوچک تری هستند. کوچک شدن تلومورها مانند افزودن 4 سال به سن سلول های شماست.


  بیشتر بدانید : میوه های ممنوعه در دیابت

بیشتر بدانید : این میوه ها قند زیادی دارند، احتیاط کنید

بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : بیش از حد قند و شکر می خورید اگر این علائم هشدار دهنده را دارید!

بیشتر بدانید : وقتی دیابت چشم را هدف می گیرد


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ