حقایقی درباره اعتیاد به شیرینی
 اعتیاد به شکر یکی از مشکلاتی است که باعث افزایش وزن سریع شما می شود ولی آیا رژیم های غذایی که به شما وعده سم زدایی بدن از این اعتیاد را می دهند واقعا به روند کاهش وزن شما کمک خواهند کرد؟

اعتیاد به شیرینی و قند را چگونه از بین ببریم

اعتیاد به شکر یکی از مشکلاتی است که باعث افزایش وزن سریع شما می شود ولی آیا رژیم های غذایی که به شما وعده سم زدایی بدن از این اعتیاد را می دهند واقعا به روند کاهش وزن شما کمک خواهند کرد؟

در این مقاله حقایقی در باره اعتباد به شکر و میل زیاد به خوردن شیرینی جات و نحوه از بین بردن این اعتیاد در میان می گذاریم.


آیا اعتیاد به شیرینی واقعیت دارد؟

برخی مردم به طرز ناسالمی مقدار زیادی شیرینیجات استفاده می کنند و تصور می کنند شیرینی خوردن زیاد اعتیاد محسوب نمی شود.

علایم اعتیاد به شکر عبارتند از :

میل همیشگی به خوردن شیرینی

از دست دادن کنترل در مقابل شیرینی

شیرینی خوردن بیشتر از برنامه ریزی

بیشتر بدانید : اگر به شیرینی معتاد شده اید، بخوانید


مغزتان به شیرینی معتاد می شود

قند سوخت سلول های مغز است. مغز شما به شیرینی به عنوان پاداش می نگرد و باعث می شود بیشتر از آ« لذت ببرید. اگر در اغلب موارد شیرینی بخورید این پاداش تقویت شده و ترک آن سخت می شود.


بالا رفتن سریع قند

بالا رفتن سریع قند

وقتی یک شکلات بار می خورید چرا عجله دارید؟ چون شکر در آن است. یک کربوهیدرات ساده که سطح گلوکز خونتان را به سرعت بالا می برد. کربوهیدرات ساده در میوه ها، سیزیجات و لبنیات هم دیده می شود ولی این مواد حاوی فیبر و پروتئین هم هستند که فرایند هضم را کند می کنند. ولی شربت ، نوشابه ، آبنتاب و قند این گونه نیستند.


و پایین آمدن سریع قند

بدنتان به خارج کردن قند از خون و انتقال آن به عنوان انرژی به سلول ها نیاز دارد. برای این کار پانکراس، انسولین ترشح می کند و به یکباره ممکن است سطح قند خونتان کم شود. این تغییر سریع در قند خون باعث می شود احساس کمبود کنید و دوباره میل به خوردن شرینی برای بالا بردن قند خونتان داشته باشید که منجر به پرخوری خواهد شد.


نشاسته می تواند مانند قند عمل کند

شاید تصور می کنید شیرینی خور نیستید ولی دونات ، چیپس یا سیب زمینی سرخ شده زیادی می خورید. این خوراکی های نشاسته ای، کربوهیدرات پیچیده دارند که بدن به قند ساده تجزیه شان می کند. نشاسته می تواند مانند شیرینی قند خون را یکباره بالا ببرد. برنج و آرد سفید همین کار را می کنند. نشاسته تصفیه شده مانند نان سفید، پرتزل، گراگر و پاستا در این بین از همه بدترند.


رژیم غذایی سم زدایی قند کارساز است؟

برخی برنامه های غذایی سم زدایی شکر کاملا بدون شیرینی هستند. یعنی همه میوه ها، لبنیات و شکر های تصفیه شده را حذف می کنند. این تغییر غذایی به قدری سخت است که پایبند ماندن به آن غیرممکن است و معمولا باعث میشوند که بعد از مدت کوتاهی آ« را کنار بگذارید.


اعتیاد به شیرینی را چطور درمان کنید؟

به اندازه ای که تصور می کنید به قند نیازی ندارید. بنابراین بهتر است هر هفته یکی از شیرینیجات رژیم غذاییتان را حذف کنید. مثلا دسر بعد از شام. شکر کمتری در قهوه یا غلاتتان بریزید. به این ترتیب کم کم عتیاد به قندتان رفع خواهد شد.


شیرینی های خوب را انتخاب کنید

نیازی نیست شیرینی را به طور کامل از رژیمتان حذف کنید. می توانید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. مصرف آبتان را بالا ببرید و از مواد غذایی که قند کمی دارند استفاده کنید. هر هفته مقداری از قند مصرفیتان را کم کنید.


اجازه دهید پروتئین کمکتان کند

تخم مرغ آب پز

مصرف پروتئین یک راه ساده برای سرکوب میل به خوردن شیرینی است. مواد غذایی که پروتئین بالایی دارند به آرامی هضم می شوند و باعث می شوند مدت طولانی تری احساس سیری کنید. بهتر است از پروتئین بدون چربی مثل سینه مرغ یا ماست کم چرب، تخم مرغ، آجیل ها و حبوبات استفاده کنید.


مصرف فیبرتان را بالا ببرید

فیبر در مقابله با وسوسه مصرف شیرینی به شما کمک می کند. اول این که شما را سیر نگه می دارد دوم این که انرژی بیشتری به بدنتان می رساند. از آن جا که فیبر قند خون را بالا نمی برد بنابراین احساس گرسنگی فوری به شما دست نمی دهد. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل فیبر زیادی دراند. می توانید به عنوان میان وعده مقداری کره بادام زمینی روی سیب کشیده و بخورید تا فیبر و پروتئین را یکجا به بدن برسانید.


ورزش کنید

ورزش به پاکسازی بدنتان از اعتیاد به شیرینی کمک می کند. همزمان مصرف غذاهای سالم باعث می شود حس بهتری داشته باشید. پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا هر ورزش دیگری که علاقه دارید را انجام دهید. سعی کنید 5 روز هفته و حداقل نیم ساعت در روز ورزش کنید.


آیا شیرین کننده های مصنوعی به شما کمک می کند؟

قهوه و شیرین کننده مصنوعی

بعضی مطالعات برای ترک اعتیاد به شیرینی، شیرین کننده های مصنوعی را توصیه می کنند که البته کنترل وزنتان را سخت تر می ک نند. مشکل اینجاست که شیرین کننده های مصنوعی میلتان به شیرینی را کاهش نمی دهند شاید حتی میلتان را بیشتر کنند.


مصرف قندهای سالم را هم محدود کنید

عسل، شکر قهوه ای و آبمیوه، سالم به نظر می رسد اما قند، قند است. چه از زنبور باشد چه از آبمیوه می تواند قند خون را به یکباره بالا ببرد. عسل و قند تصفیه نشده شاید مواد مغذی بیشتری داشته باشند ولی کالری بالایی هم دارند.


چه مقدار قند برای بدن زیاد است؟

مقدار قند مصرفی برای زنان در روز نباید بیشتر از 6 قاشق چایخوری شود که حدودد 100 کالری دارد و برای مردان نباید بیش از 9 قاشق چایخری یا 150 کالری شود.


قند با نام های دیگر

قند را همیشه با اسم قند یا شکر روی بسته بندی مواد غذایی نمی بینید و گاهی اسامی دیگری دارد»

شهد آگوا

سیروپ برنج قهوه ای

سیروپ ذرت

دکستروز

پودر آبمیوه

گلوکز

لاکتوز

سیروپ مالت

مولاس

ساکارز


شیرینی های پنهان هم حساب می شوند

شکر می تواند در مواد غذایی که فکرش را نمی  کنید پنهان باشد. با وجودیکه این خوراکی ها شیرین نیستند ولی کچاپ، سس باربیکیو، سس پاستا سرشار از شکر هستند. بنابراین بهتر است سس سالاد، نان ، لوبیا پخته و قهوه های طعم دار را کمتر مصرف کنید.


آیا قند باعث دیابت می شود

شکر به تنهایی منجر به دیابت نمی شود ولی مصرف زیاد آن می تواند خطرساز باشد. افرادی که اضافه وزن دارند کارکرد انسولیندر بدنشان سخت تر شده و منجر به مقاومت بدن در مقابل انسولی و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت می شوند.

بیشتر بدانید : بیش از حد قند و شکر می خورید اگر این علائم هشدار دهنده را دارید!

بیشتر بدانید : چگونه اعتیاد به قند و شکر را در 21 روز از برنامه غذایی خود حذف کنید؟

بیشتر بدانید : تکنیک های فرار از مصرف قند و شکر



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ