بدترین غذاها برای دستگاه گوارش چه غذاهایی هستند؟
 هضم غذا مسئله مهمی است و دستگاه گوارش نیز سیستم پیچیده ای است که بروز هر گونه مشکل در آن بر روی تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد، در این مطلب به اشاره بدترین غذاها برای دستگاه گوارش می پردازیم

هضم چه غذاهایی سخت است؟

برخی غذاها در دستگاه گوارش باعث ایجاد مشکل می شوند که البته همه این غذاها مضر و ناسالم نیستند، جالب است بدانید برخی غذاهای سالم هم برای دستگاه گوارش مشکل آفرین هستند که در ادامه به بریخ از آنها اشاره می شود. 

بیشتر بدانید : بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش


غذاهای سرخ شده
فست فود

این غذاها چربی زیادی دارند و ممکن است منجر به بروز اسهال شوند. گوشت های حاوی سس فراوان وچربی زیاد و یا دسرهای حاوی کره یا خامه نیز باعث بروز همین مشکلات می شوند. 

توصیه می شود غذاهای کباب شده یا آب پز شده را انتخاب کنید و از سس های سبک همراه با غذا استفاده کنید، سس هایی که به جای کره یا خامه با سبزیجات طعم دار شده است. 


مرکبات 
گریپ فروت

مرکبات حاوی فیبر زیادی هستند و در برخی افراد منجر به بروز مشکل و ناراحتی در معده می شوند. اگر با خوردن میوه هایی مانند پرتقال، گریپفروت و سایر مرکبات دچار دل درد و حالت تهوع می شوید، بهتر است کمتر از این میوه ها بخورید. 

بیشتر بدانید : مرکبات، مانند پرتقال و لیمو، چه کمکی به سلامت می کنند؟


شیرین کننده های مصنوعی
 آدامس

ممکن است با جویدن آدامس های بدون قند که حاوی سوربیتول هستند، دچار اسهال و گرفتگی معده شوید. سایر محصولاتی که با ین شیرین کننده های مصنوعی ساخته می شوند هم ممکن است باعث بروز همین مشکلات در معده شوند. 

سازمان غذا و دارو هشدار می دهد که خوردن بیشتر از 50 گرم از این شیرین کننده ها و سوربیتول در روز باعث بروز اسهال می شود، در برخی افراد میزان کمتری از این شیرین کننده ها نیز باعث بروز همان مشکلات می شوند. 


فیبر خیلی زیاد
نان سبوس دار

فیبر نوعی کربوهیدرات سالم است که در غذاهایی مانند سبزیجات و غلات سبوس دار به مقدار زیاد وجود دارد. فیبر برای هضم غذا خوب است، اما اگر مقدار زیادی فیبر مصرف کنید، دستگاه گوارش در سازگار شدن با این ماده غذایی دچار مشکل می شود و مشکلاتی مانند گاز معده و نفخ بروز می کند. بنابراین میزان مصرف فیبر خود را به تدریج افزایش دهید. 

بیشتر بدانید : چگونه فیبر بیشتری مصرف کنیم؟


لوبیا 
لوبیا

لوبیا سرشار از مواد غذایی سالم مانند فیبر و پروتئین است، اما لوبیا حاوی قندی است که هضم آن دشوار بوده و باعث بروز گاز معده و نفخ می شود. بدن آنزیم هایی که بتواند این قند را بشکند، ندارد و باکتری های موجود در روده این کار را انجام می دهد که این فرایند در روده باعث ایجاد گاز می شود. 

برای رهایی از این قندهای مشکل ساز بهتر است این نکته را رعایت کنید: لوبیای خشک را حداقل به مدت 4 ساعت در آب بخیسانید و قبل از پخت این آب را دور بریزید. 


خانواده انواع کلم ها 
کلم

سبزیجات کریستالی، مانند کلم بروکلی و کلم، دارای قندی مشابه قند موجود در لوبیا هستند. سطح فیبر بالای موجود در این سبزیجات هضم آنها را نیز سخت می کند. پختن کلم ها باعث می شود هضم آنها راحت تر باشد. 


فروکتوز
نوشابه گاز دار

غذاهایی که حاوی فروکتوز هستند، مانند نوشابه های گاز دار، آب نبات ها و آبمیوه ها، حاوی این قند هستند که هضم آنها نیز سخت است. این قند منجر به اسهال، نفخ و گرفتگی معده می شود. 


غذاهای حاوی ادویه 
سوپ

بعد از خوردن برخی غذاها ممکن است دچار سوء هاضمه یا سوزش سر دل شوید، به ویژه اگر یک وعده غذایی سنگین بخورید. بررسی ها نشان داده اند که ترکیبات موجود در فلفل تند که کپسایسین capsaicin نامیده می شود، احتمالا عامل بروز این مشکل است. 

بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن


لبنیات
لبنیات

اگر خوردن لبنیات باعث اسهال، نفخ و افزایش گاز معده شود، احتمالا دچار عدم تحمل لاکتوز هستید. عدم تحمل لاکتوز به این معناست که در بدن آنزیمی که بتواند قند موجود در شیر و سایر محصولات لبنی را هضم کند، وجود ندارد. 

از مصرف لبنیات اجتناب کنید و یا داروهایی را امتحان کنید که دارای این آنزیم است. 

بیشتر بدانید : وجود این نشانه ها یعنی به لبنیات حساسیت دارید

بیشتر بدانید : بعد از حذف لبنیات از رژیم غذایی تان این 5 اتفاق در بدن تان رخ می دهد


نعناع 
آبنبات,شکلات

نعناع باعث شل شدن عضلات بالای معده می شود که این مسئله باعث می شود غذا از معده وارد مری شود. این مسئله باعث سوزش سر دل می شود. عوامل دیگری که باعث شل شدن قسمت بالای معده می شوند عبارتند از قهوه و شکلات. 

متخصصین معتقدند عواملی که می توانند فشار وارد شده به غذای معده را کم کرده و از وارد شدن آن به مری جلوگیری کنند، عبارتند از: 

  • کم کردن وزن 
  • انتخاب وعده های سبک غذایی 
  • اجتناب از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا 

به علاوه سعی کنید غذاهایی که باعث بروز این مشکل می شوند را تشخیص دهید، به این ترتیب از بروز آن پیشگیری می کنید. 


بیشتر بدانید : مواد غذایی که هضم آنها برای دستگاه گوارش دردسر ساز است

بیشتر بدانید : تقویت دستگاه گوارش با چند ویتامین ضروری

بیشتر بدانید : کربوهیدرات چیست و چه نقشی در سلامت دارد؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ