تاثیر مصرف بیش از حد کافئین بر چشم‌ها
 مصرف زیاد کافئین می تواند خطر ابتلای افراد به گلوکوم را افزایش دهد

 مصرف زیاد کافئین روی چشم ها تاثیر می گذارد

نتایج آزمایشات حاکی از آن است که مصرف روزانه سه تا چهار فنجان قهوه می تواند به طور چشمگیری در افزایش خطر ابتلا به گلوکوم به ویژه در افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، تاثیرگذار باشد.

در این بررسی بیش از ۱۲ هزار انگلیسی در گروه سنی ۳۹ تا ۷۳ سال حضور داشتند که اطلاعاتی در مورد میزان مصرف کافئین، شرایط بینایی از جمله ابتلا به گلوکوم یا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری در اختیار محققان قرار دادند.

متخصصان پس از گذشت سه سال وضعیت سلامتِ چشم‌های این افراد از جمله فشار داخل چشم (IOP) آنان را ارزیابی کردند. بالا بودن فشار داخل چشم می‌تواند فاکتوری خطرزا در بروز بیماری گلوکوم باشد.

متخصصان مشاهده کردند فشار داخل چشم در افرادی که روزانه حدود چهار فنجان قهوه مصرف می‌کنند ۰.۳۵ میلی متر جیوه بالاتر است.

 افرادی که با بالاترین خطر ژنتیکی ابتلا به گلوکوم مواجه هستند و بیش از سه فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، ۳.۹ برابر بیشتر از افرادی که میزان کافئین کمی مصرف می کنند و در گروه کمترین ریسک ژنتیکی نیز قرار دارند، به عارضه گلوکوم مبتلا می‌شوند.

 این بررسی اولین موردی است که نشان دهنده نوع خوراکی مصرفی یا تاثیرات ژنتیکی در بروز عارضه گلوکوم است و نشان می‌دهد که افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری باید میزان مصرف کافئین را کاهش دهند.

 بیشتر بدانید : علائمی که خبر از مصرف زیاد کافئین می دهد

بیشتر بدانید : در زمان سردرد نوشیدنی های کافئین دار نخورید

 بیشتر بدانید : کافئین چه تاثیری بر کم کاری و پرکاری تیروئید می گذارد؟

بیشتر بدانید : کافئین این خوراکی ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir