این افراد نباید کنسرو بخورند
مواد غذایی کنسروی طرفداران زیادی دارد اما بهتر است در خوردن آنها دقت کنید زیرا در مواردی می توانند خطرناک شوند

چه کسانی نباید کنسرو بخورند؟

این یک سناریوی رایج است، زیرا کنسروها ماندگاری طولانی دارند و می توانند حاوی همان مواد مغذی ضروری موجود در غذاهای تازه و منجمد باشند، بدون اینکه نیازی به نگهداری در یخچال یا فریزر داشته باشد. اما زمانی که بلاخره تصمیم گرفتید آن کنسروهای گرد و غبار گرفته انبارتان را مصرف کنید، تاریخ انقضا تنها چیزی نیست که باید در نظر داشته باشید. غذاهای کنسرو شده ممکن است زودتر از زمان مورد انتظار، حتی قبل از تاریخ مشخص شده خراب شوند. در واقع، اگر به یک مورد خاص در کنسروها توجه کنید، هرگز نباید چیزی را که داخل آن است بخورید.

این مطلب را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید در مورد محصولات کنسرو شده خود باید به دنبال چه چیزی باشید.

از خوردن غذاهای کنسرو شده که به طور تصادفی منجمد شده اند جدا خودداری کنید. اگر در هوای بسیار سرد، قوطی کنسرو را در ماشین یا فرضا بیرون از منزل در زیرزمین گذاشته باشید، ممکن است به طور تصادفی یخ بزند. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) کالاهایی که منجمد شده اند ، برای خوردن ممکن است خطرناک باشند و مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند. هنگامی که غذای کنسروی یخ می زند، متورم می شود و سپس می ترکد و باعث شکستگی ظرف بسته بندی می شود.

وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می‌کند: «اگر شکافها زنگ زده یا ترکیده‌اند، قوطی‌ها را فوراً بیرون بیندازید، قوطی ترکیده را در پلاستیک بپیچید و غذا را در جایی دور بریزید که هیچ‌کس، از جمله حیوانات، نتواند آن را مصرف کند». طبق گفته مرکز ملی نگهداری غذای خانگی (NCHFP)، غذاهای کنسرو شده باید در دمایی بین 50 تا 70 درجه فارنهایت برای حفظ بهترین و ایمن‌ترین کیفیت نگهداری شود.

ممکن است بتوانید یک کنسرو منجمد را با اب کردن یخ آن به شیوه ای مناسب نجات دهید.

در برخی موارد، ممکن است بتوانید یک کنسرو منجمد را نگهدارید و همچنان خوردن آن بی خطر باشد. وزارت کشاورزی ایالات متحده توضیح می‌دهد: «یک قوطی منجمد که ذوب نشده و متورم نشده است را می‌توان با خیال راحت در یخچال یخ زدایی کرد و از آن استفاده کرد.

این ترفند ممکن است حتی اگر قوطی هنوز متورم است کارساز باشد – البته تا زمانی که زنگ نخورده یا نترکیده باشد. USDA توضیح می دهد: “اگر قوطی ها فقط متورم شده اند – و مطمئن هستید که تورم ناشی از انجماد بوده است – ممکن است قوطی ها همچنان قابل استفاده باشند.” بگذارید قوطی قبل از باز کردن در یخچال یخ زدایی شود.

اما اگر در یخچال ذوب نشده باشد، خوردن آن بی خطر نیست.

اگر غذای کنسرو شده شما به طور تصادفی منجمد شده اما کنار گذاشته شده و دیگر منجمد نشده است، باید آن را دور بریزید. به این دلیل که احتمالاً در دمای 40 درجه فارنهایت یا بالاتر ذوب شده که این در این حالت هم خطرناک است. طبق گفته NCHFP، بین 40 تا 140 درجه فارنهایت “منطقه خطر” در نظر گرفته می شود، زیرا ذوب شدن مواد غذایی کنسرو شده در این دما امکان رشد سریع باکتری ها، مخمرها و کپک ها را فراهم می کند.

اما حتی اگر تمام مراحل را برای حفظ کنسرو منجمد درست دنبال کنید، خیلی مشتاق خوردن یا نگهداری آن نباشید. USDA هشدار می دهد: “اگر محصول ظاهر و/یا بوی طبیعی ندارد، آن را بیرون بیندازید. مزه آن را نچشید.” “اگر محصول طبیعی به نظر می رسد و/یا بوی آن عادی است، بلافاصله محتویات آن را با جوشاندن به مدت 10 تا 20 دقیقه کاملاً بپزید.” باکتری کشنده ای وجود دارد که می تواند در داخل غذاهای کنسرو شده رشد کند.

باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم می تواند در داخل کنسرو رشد کند و مواد غذایی کنسرو شده را آلوده کند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این باکتری باعث بوتولیسم می شود، که یک بیماری جدی است “ای باکتری به اعصاب بدن حمله می کند و باعث مشکلات تنفسی، فلج عضلانی و حتی مرگ می شود.”

مرکز CDC هشدار می دهد: “شما نمی توانید سم بوتولینوم را ببینید، بو کنید یا بچشید – اما چشیدن حتی مقدار کمی از مواد غذایی حاوی این سم می تواند کشنده باشد.” “قبل از باز کردن ظرف غذای کنسروی خریداری شده از فروشگاه یا کنسروهای خانگی، آن را از نظر آلودگی به بوتولیسم بررسی کنید. اگر احیانا ظرف نشتی یا برآمدگی دارد و متورم شده است، به احتمال آلودگی آن مشکوک شوید. اگر فکر می کنید ممکن است غذا آلوده باشد، در ظرف را باز نکنید و ان را دور بیندازید.

بیشتر بدانید : تا نجوشاندی، نخور!

بیشتر بدانید :  پس از مصرف غذاهای کنسروی چه اتفاقی در بدن می افتد؟

بیشتر بدانید :  این غذاها برای کلیه مضر هستند

بیشتر بدانید : غذاهای کنسروی مضر است یا مفید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:fa.shafaqna.com