خطرات حذف کامل چربی ها از رژیم غذایی
 برخی تصور می کنند حذف کامل چربی ها از رژیم غذایی به حفظ سلامت و تناسب اندام کمک می کنند اما چربی ها فوایدی زیادی برای بدن دارند که در این مطلب به آن می پردازیم

آیا می توان چربی ها را به طور کامل از رژیم غذایی حدف کرد؟

بسیاری از افراد برای کاهش وزن تصمیم به حذف چربی‌ها می‌گیرند. گرچه مصرف زیاد چربی‌ها به‌خصوص روغن‌های اشباع و ترانس زمینه‌‌‌ساز چاقی می‌شود اما منابع چربی‌های مفید برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است. 

در کل، چربی‌ها به‌عنوان ترکیبات اولیه برای تولید همه سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های عصبی محسوب می‌شوند. چربی‌ها انرژی موردنیاز بدن را تامین می‌کنند و در تولید هورمون‌ها و کلسترول نقش دارند. به علاوه، چربی ها برای جذب ویتامین‌های A،D ،E  و K ضروری هستند. 

بیشتر بدانید : چربی های مفید برای سلامت را بشناسید

بیشتر بدانید : برخی خوراکی ها چربی ها را آب می کنند

اسیدهای چربی ضروری 

بعضی از چربی‌ها مانند امگا3 و امگا6 تحت‌عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته می‌شوند زیرا بدن قادر به ساخت آنها نیست و برای رشد و عملکردهای مختلف به‌ آنها نیاز دارد. از همین‌رو، باید از طریق مواد غذایی تامین شوند.

این اسیدهای رب در تمام فرایندهای تولیدمثل و رشد، تشکیل سلول‌ها، استحکام پوست و واکنش‌های التهابی، آلرژیک، ایمنی، عروقی و... نقش دارند. اسیدهای چرب امگا3 نقش محافظ در برابر بیماری‌های قلبی‌عروقی دارند زیرا مقدار کلسترول مضر و تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهند. امگا3 در پیشگیری از انعقاد خون و تشکیل لخته‌هایی که زمینه‌ساز سکته می‌شوند نیز موثر است.

برای دریافت امگا3 موردنیاز بدن توصیه می‌شود ماهی‌های چرب مانند ساردین 3 وعده در هفته میل شود. روغن‌های کلزا و گردو، دانه‌های کتان و گردو نیز منابع خوب این چربی‌ها هستند. 

بیشتر بدانید : اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 چه تفاوت ها و مزایایی دارند؟

اسیدهای چرب غیراشباع 

اسیدهای چرب غیراشباع به دو دسته تک‌مولکولی و چندمولکولی تقسیم می‌شوند. این چربی‌ها به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند که روغن زیتون بهترین منبع اسیدهای چرب غیراشباع چندمولکولی است.

اسیدهای چرب اشباع

اسیدهای چرب اشباع مهم‌ترین چربی‌های غذایی عامل افزایش کلسترول خون هستند. این نوع چربی‌ها معمولا در دمای محیط حالت جامد دارند. چربی‌های موجود در گوشت، پنیر و شیر همچنین روغن‌‌های پالم و نارگیل جزء این چربی‌ها محسوب می‌شوند. 

آیا کلسترول الزاما مضر است؟!

کلسترول نوعی چربی مفید برای بدن است که در تشکیل اجزای سلولی بدن به‌خصوص غشای سلولی نقش دارد. کلسترول در تشکیل بعضی هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون و هورمون‌های غدد فوق‌کلیه مانند کورتیزون نقش دارد و برای رشد بعضی سلول‌های جنین ضروری است. 

کلسترول یکی از اجزای مغز و صفراست که موجب می‌شود چربی ها با آب مخلوط شده و چربی‌های مواد غذایی هضم شوند. در نتیجه بدون کلسترول، عملکرد صفرا مختل می‌شود و بدون صفرا نیز هضم چربی‌ها اتفاق نمی‌افتد.

لازم به ذکر است ویتامینD به کلسترول به‌عنوان پیش‌‌ساز نیاز دارد. کلسترول در خوراکی‌‌های با منشا حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات وجود دارد. در بعضی افراد مصرف این منابع غذایی منجر به افزایش کلسترول خون می‌شود که در مورد مقدار کاهش باید با پزشک مشورت کرد. 

بیشتر بدانید : کلسترول چیست؟ کلسترول خوب و بد کدامند؟

توجه به مقدار متعادل مصرف

همه چربی‌ها برای سلامت بدن مضر نیستند و حذف کامل آنها از رژیم غذایی می‌تواند بدن را در معرض کمبود ویتامین‌ها، هورمون‌ها و... قرار دهد. به‌طور کلی، در مصرف چربی‌ها نباید افراط کرد. چربی‌ها در حجم مساوی 2 برابر پروتئین‌ها و نشاسته‌ها انرژی دارند و مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به دریافت کالری مازاد و اضافه وزن چاقی شود. 

بیشتر بدانید : چگونه چربی ها را از بین ببریم؟

بیشتر بدانید : چربی های مفید برای سلامت را بشناسید

بیشتر بدانید : غذای چرب و خاصیت مفید ؟!

بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

گردآوری:‌ گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:‌ salamat.ir