ویتامین ها آنقدرها مهم نیستند مضر هم هستند
 ویتامین ها برای سلامت بدن مفید هستند، اما ویتامین بیشتر به معنای سلامتی پایدارتر نیست

 ویتامین هر چه بیشتر، بهتر؟

وقتی نوبت به مصرف مکمل ها می رسد، بیشتر همیشه بهتر نیست. ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت ضروری هستند، ولی به این معنا نیست که دوز بالای آن ها شما را از رفتن به بیمارستان دور نگه دارد یا عمرتان را طولانی تر کند. بعضی از آن ها ممکن است مضر باشد. در اغلب موارد ترجیح بر این است که این مواد مغذی را از یک رژیم غذایی متعادل بدست آورید.

دوز بالای ویتامین های خاص و مواد معدنی، ممکن است برای افرادی خاص مناسب باشند. اگر دختری در سن بلوغ هستید یا این که گیاه خوارید و یا گوشت مصرف نمی کنید یا زمان کمی در معرض نور خورشید هستید، ورزشکار در حال تمرین یا به هر دلیلی مشکوک به سوء تغذیه هستید، برای مصرف مکمل با پزشک خود مشورت نمایید. در ادامه این مقاله 8 مکمل رایجی که احتمالا اصلا نیازی به مصرف آن ها ندارید را به شما معرفی می کنیم.


بتا کاروتن

بتا کاروتن

برای اکثر بزرگسالان سالم، میزان مجاز روزانه بتاکاروتن (به شکل ویتامین A)، سه هزار واحد برای مردان و دوهزار و صد و سی واحد برای زنان است. برخی منابع غنی بتاکاروتن عبارتند از هویج، اسفناج، کلم کالی و گرمک. برخی از افراد به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد سرطان از آن استفاده می کنند، ولی مکمل ها در حقیقت می توانند سرطان ریه در افراد سیگاری را افزایش دهند و هیچ گونه اثر پیش گیری کننده سرطانی از آن ها مشاهده نشده است.

نتیجه گیری: مصرف نکنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : ویتامین A منابع, فواید و عوارض جانبی ویتامین A

 

اسید فولیک

اسید فولیک

روزانه باید 400 میکروگرم فولیک اسید دریافت کنید که در نان ها و غلات صبحانه غنی شده، حبوبات و مارچوبه یافت می شود. به این دلیل که مشخص شده خطر نقایص لوله های عصبی در نوزادان را کاهش می دهد، برخی از زنان در زمان حاملگی این مکمل را استفاده می کنند. ولی برخی از پزشکان هشدار می دهند که، استفاده از مکمل غذایی اسید فولیک باعث افزایش خطر سرطان روده بزرگ می شود.

نتیجه گیری: توصیه می شود، فقط زنانی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند، از این مکمل استفاده کنند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم

 

 

سلنیوم

سلنیوم

روزانه باید 55 میلی گرم سلنیوم از منابع طبیعی، مانند آجیل برزیلی، ماهی تن و گوشت گاو دریافت کنید. برخی از افراد برای پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان پروستات، سلنیوم مصرف می کنند. اما این روش ممکن است در واقع به ضرر شما تمام شود، یک مطالعه بزرگ نشان داده است که، مصرف سلنیوم در واقع می تواند سبب افزایش خطر سرطان پروستات با درجه بالا در مردانی شود که از قبل میزان این ماده معدنی در بدنشان زیاد بوده است. همچنین سلنیوم یکی از بدترین مکمل ها برای دیابت است. یک مطالعه دیگر که در سال 2007 انجام شد، نشان داد، افرادی که روزانه 200 میکروگرم سلنیوم دریافت می کرده اند، تا 50 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آن ها افزایش پیدا کرده است.

نتیجه گیری: مصرف نکنید.

 

ویتامین B6

ویتامین B6

بزرگسالان بین 19 تا 50 باید روزانه 1.4 میلی گرم ویتامین B6 از سیب زمینی پخته شده، موز و نخود دریافت کنند. بعد از 50 سالگی مردان باید 2 میلی گرم و زنان 1.5 میلی گرم روزانه ویتامین B6 دریافت کنند. برخی افراد برای پیشگیری از اختلالات روانی و سطوح پایین هموسیستئین (homocysteine، اسید آمینه ای که با بیماری های قلبی در ارتباط است) این مکمل را استفاده می کنند. ولی مطالعات گیج کننده است. دو مطالعه، موفق به شناخت مزایای مرتبط نشدند و در حالی که B6 سطح هموسیستئین را کاهش می دهد، مشخص نیست که آیا مانع از حملات قلبی می شود یا خیر.

نتیجه گیری: فقط در صورت توصیه پزشک مصرف کنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با ویتامین B6

 

ویتامین B12

ویتامین B12

خوراکی های غنی از ویتامین B12 عبارتند از ماهی، صدف، گوشت گاو بدون چربی و غلات صبحانه غنی شده. B12 ویتامینی است که گیاه خواران و افرادی که گوشت مصرف نمی کنند، در معرض کمبود آن قرار دارند. میزان توصیه شده روزانه آن 2.4 میکروگرم از این منابع است. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی و زوال عقل شود که برای برخی از سالمندان مشکل ساز است، بنابراین مکمل آن می تواند کمک کننده باشد. با این حال، ثابت نشده که مقدار بالای B12 می تواند منجر به پیشگیری از بیماری های شناختی شود، ضمن این که بهبود دهنده انرژی هم نیستند.

نتیجه گیری: فقط در صورت توصیه پزشک مصرف کنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منابع ویتامین B12

 

ویتامین C

ویتامین C

ویتامین C در مرکبات، خربزه و گوجه فرنگی یافت می شود. مردان بزرگسال باید روزانه 90 میلی گرم و زنان، روزانه 75 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند. برخی از افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی آن را مصرف می کنند، ولی بررسی 30 آزمایش بالینی، نشان می دهد که، هیچ گونه شواهدی برای این که ویتامین C از سرماخوردگی پیشگیری کند، وجود ندارد.

برخی موارد استثنا هم وجود دارد: مصرف ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی در ا فرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند یا تحت فشار های شدید فیزیکی هستند، مانند دوندگان ماراتن را کاهش دهد، سیگاری ها هم به ویتامین C بیشتری نیاز دارند. با این حال، اکثریت مردم بهتر است از این روش برای پیشگیری از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده نکنند. مطالعاتی که پشیتبان علمی ندارند، ادعا کرده اند ویتامین C می تواند با سرطان و بیماری های قلبی مبارزه کند.

نتیجه گیری: اکثر مردم نیازی به مکمل ویتامین C ندارند.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین منبع ویتامین C را می شناسید؟

 

 ویتامین E

ویتامین E

ویتامین E در روغن های گیاهی، آجیل ها و سبزیجات با برگ سبز، یافت می شود و تصور می شود سبب پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر می شود. سعی کنید روزانه 15 میلی گرم ویتامین E را از خوراکی ها بدست آورید. مطالعات نه تنها در نشان دادن اثر پیشگیری کننده مکمل های ویتامین E از حمله قلبی یا سرطان شکست خورده اند، بلکه دوز بالای این ویتامین ممکن است منجر به افزایش خطر سکته مغزی شود. از سوی دیگر برخی خوراکی ها می توانند از سکته مغزی جلوگیری کنند. یک مطالعه نشان داد که، ویتامین E دریافت شده از خوراکی ها، نه مکمل، می تواند از بیماری آلزایمر پیشگیری کند.

نتیجه گیری: مصرف نکنید.

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : منابع غذایی ویتامین E

 

روی

روی

مقدار مجاز مصرف روزانه روی که در صدف، گوشت گاو و غلات صبحانه غنی شده یافت می شود، 11 میلی گرم برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان است. ادعا می شود، این ماده معدنی می تواند از سرماخوردگی پیشگیری کرده و علایم آن را درمان کند، ولی شواهد این مساله را تایید نمی کند. تعداد کمی مطالعه ادعا می کنند که، علایم سرماخوردگی در افرادی که روی مصرف می کنند شدت کمتری داشته و سریع تر رفع می شود، ولی سایر مطالعات هیچ گونه مزیتی برای آن ارائه نکرده اند. به علاوه، دوز بالای آن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود.

نتیجه گیری: مصرف نکنید، مگر قرص روی zinc lozenges یا اسپری آن گاهی برای سرماخوردگی.


بیشتر بدانید : کمبود این ویتامین=عصبانیت و پرخاشگری

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : «روی» و تاثيرات آن در بدن

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : نحوه مصرف ویتامین ها | مصرف ویتامین در چه ساعتی بهتر است؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ