حفظ سلامتی در روزه داران با خوردن لبنیات
 در ماه مبارک رمضان از خوردن لبنیات غافل نشوید تا بتوانید کلسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید

روزه داران برای حفظ سلامتی خود لبنیات بیشتری بخورند!

مصرف لبنیات به عنوان بخشی از مواد مغذی تأمین کننده نیازهای بدن ممکن است در ماه رمضان با بی توجهی همراه باشد.

 در وعده افطار معمولا افراد بیشتر تمایل به مصرف غذاهای اصلی شامل سوپ، مواد پروتئینی و غذاهای معمول دارند و در این میان ممکن است نسبت به فرآورده های لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و غیره بی توجهی شود اما بهتر است در این ماه نسبت به مصرف لبنیات بیشتر دقت کنید. 

فرآورده های لبنی شامل شیر، ماست، لبنه، پنیر و دوغ اهمیت زیادی در رژیم غذایی روزانه دارند که تا حد زیادی می توانند میزان کلسیم موردنیاز بدن را تأمین کنند. پزشکان توصیه می کنند که افراد باید روزانه سه واحد لبنیات مصرف کنند که شامل یک فنجان شیر، یک فنجان ماست و 30 گرم پنیر است. 

فرآورده های لبنی منبعی از ویتامین ها و موادمعدنی شامل فسفر، پتاسیم، پروتئین و کلسیم هستند و سریع ترین و آسان ترین راه برای تأمین نیاز بدن به کلسیم به شمار می روند. یک فنجان شیر حدود 243 میلی گرم کلسیم دارد که به راحتی توسط بدن جذب می شود. حدود 30 تا 40 درصد کلسیم موجود در شیر و پنیر به این شکل جذب بدن می شود. 

 کلسیم در دیگر انواع موادغذایی مانند سبزیجات برگ سبز و به ویژه اسفناج وجود دارد و مصرف یک فنجان از این سبزی به مقدار 115 میلی گرم کلسیم به بدن می رساند. اما این در حالی است که تنها 5 درصد از کلسیم اسفناج جذب بدن می شود و این در حالی است که اسفناج حاوی مقادیر بالایی اگزالات و فیتاتس است که با اتصال به کلسیم، آن را غیرقابل استفاده می کنند. 

به این دلیل است که محققان توصیه می کنند که افراد برای تأمین نیاز بدن به کلسیم بیشتر از فرآورده های لبنی استفاده کنند تا جذب بهتری داشته باشند. کلم پیچ، شاهی و لوبیا از دیگر منابع حاوی کلسیم هستند. 

برخی افراد با مصرف شیر مشکل داشته و نسبت به لاکتوز شیر تحمل ندارند و با خوردن این ماده لبنی نفخ کرده و دچار یبوست می شوند و از سردرد، معده درد و اسهال رنج می برند. اما اگر نسبت به «کازئین»، ماده پروتئینی شیر حساسیت دارید، بنابراین دیگر فرآورده های لبنی را هم نمی توانید استفاده کنید.

اگرشما تحمل لاکتوز را ندارید!

اگر شما هم جزء افرادی هستید که نسبت به لاکتوز موجود در مواد لبنی عدم تحمل دارید، بهتر است از پنیرهای سفت که یا لاکتوز کم تری دارند یا به طور کلی بدون لاکتوز هستند، استفاده کنید. همچنین ماست های پروبیوتیک بهترین ماست برای کمک به هضم هستند. در مورد شیر هم می توانید یا از شیرهای فاقد لاکتوز مصرف کنید یا این که از شیر مواد غیرلبنی مانند سویا، نارگیل، بادام، جو و برنج استفاده کنید.

بیشتر بدانید : لبنیات سنتی سالم ترند یا صنعتی

پرچرب یا بدون چربی؟

فرآورده های لبنی حاوی پروتئین برای تشکیل توده عضلانی، رشد و بازسازی سلول ها اهمیت بالایی دارند. این مواد همچنین حاوی کربوهیدرات هستند که انرژی بدن ما را تأمین می کنند و نیز حاوی چربی هستند.

این چربی ها، چربی های اشباع هستند بنابراین اگر به دنبال حفظ وزن ایده آل یا مبتلا به دیابت هستید، توصیه می کنیم از فرآورده های لبنی پرچرب و کامل استفاده کنید. اما اگر کلسترول خون بالایی دارید و به دنبال کاهش وزن هستید، بهترین گزینه برای شما فرآورده های کم چربی یا فاقد چربی است.

بیشتر بدانید : چطور می توان مانع گرسنگی زیاد در ماه رمضان شد؟

بیشتر بدانید : باید و نبایدهای تغذیه پس از ماه رمضان

بیشتر بدانید : فواید خوردن سیب در ماه رمضان، از پیشگیری از تشنگی تا فیبر بالا

بیشتر بدانید : کم خوابی در ماه رمضان را کنترل کنید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir